SHAH X PANTAI TIMUR – JALAN JALAN KUALA TERENGGANU

Dah puas kami sarapan di Pasar Kedai Payang dan jalan jalan. Kami ambil masa untuk ke Perkampungan cina di kawasan tersebut. Sebab apa sebab banyak mural-mural yang cantik ala ala di Georgetown. Penat juga jalan kaki di sekitar kawasan kampung ni lepas tu hujan pulak hahahahahah . Nah layan je gambar gambar posing di sekitar Kampung Cina Kuala Terengganu.

IMG_9866

IMG_9933

Haaaaa jangan tak tahu kat terengganu pun ada kawasan cantik-cantik macam ni. Selain daripada mural ni ade juga cafe-cafe yang boleh anda singgah. Sebba kita orang dah kenyang kita orang lalu je laaa tepi-tepi ni tengok-tengok dan ambil gambar itu jela mampu hahahahah.

Muzium Terengganu

Selepas kami puas bergambar disekitar kawasan Kampung Cina, kami bergerak menuju ke Muzium Terengganu pula kira kira 20 minit perjalanan dari Bandar Kuala Terengganu. Muzium ni memang dari dulu lagi teringgin nak pergi ke sini sebab nampak macam gah banggunan dia yang penuh elemen tradisi terengganu.

IMG_0115
Nampak Tak Excited Tu.

Dalam muzium pelbagai koleksi di pamerkan, antaranya susur galur Sultan dan Permaisuri Terengganu, Barangan tradisional, Kain songket kain batik, Muzium petronas dan juga bahan pameran tentang wira-wira sukan negeri Terengganu.

IMG_0039
Kereta Yang Digunakan MB Terengganu

MASJID KRISTAL KUALA TERENGGANU

Kat dalam muzium tak ambil pula gambar ahahha hanya diluar sahaja heheheheh sebab tengan khusyuk tengok peninggalan sejarah kat sini. Dah puas kami menghafal sejarah-sejarah Terengganu kami bergerak pula ke Masjid Kristal Terengganu. Ini merupakan kunjungan kali aku kedua disini tak jauh pun dari Muzium ni. Sebelum sampai kesini anda akan melalui Taman Tamadun Islam, Tapi aku tak masuk pun sebba hari hujan kan takur rugi pulak berjalan-jalan kat dalam tu. Lagipun dah pernah masuk dah sebelum ini.

IMG_0122

Aku sempat menunaikan solat zuhur disini, tapi hati aku mamaca terusik sikit melihat keadaan masjid ini seperti tidak terjaga, dengan bumbungnya yang bocor syiling yang runtuh aduhh sayang sekali. Apa pun aku harap ada lah pihak yang berwajib membuat sesuatu sebelum terlambat. Sayang seribu kali sayang.

Banyak lagi mungkin tempat nak jalan-jalan kat Kuala Terengganu ni, tapi dek kerana cuaca yang tidak mengizinkan aku pun tak dapatlah nak jalan jalan kat sini. Tapi Alhamdulilah so far memang dah cover semua dah. Ok untuk post seterusnya nantikan tempat makanan daripada sarapan pagi yang terbaik sehingga ke menu minum petang okai.

#KitaSamaSamaKongsi

ShahXPantaiTimur Day1

ShahXPantaiTimur Day 2

Pengarang: shahrir2503

A Traveler. Music, Food & Fashion Lover

6 thoughts on “SHAH X PANTAI TIMUR – JALAN JALAN KUALA TERENGGANU”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s